Právo na vašej strane

Najväčšie zmeny v leteckej doprave za posledné roky

12.3.2020

AKTUALITY

Tak čo, kto si ešte spomína na dobu, kedy sa letenky kupovali výhradne v cestovných kanceláriách, ich cena sa šplhala do dnes už nepredstaviteľných výšok, alebo na časy, keď sa ešte jedlo podávalo aj na krátkych letoch?

Časy sa menia a letecká doprava za posledných niekoľko rokov prešla mnohými zásadnými zmenami. Či už sa jedná o zmeny k lepšiemu alebo k horšiemu, poďme sa na niektoré z nich pozrieť bližšie.

  • Lietadlá prepravujú stále viac a viac cestujúcich – lietadlá sú častokrát leteckou spoločnosťou preplňované, zatiaľ čo na prelome milénia nedosahovalo priemerné zaplnenie lietadiel ani 2/3, dnes sa dostávame až na 80 % zaplnenia.
  • Na niektorých letoch dochádza tiež k tzv. overbookingu, kedy letecké spoločnosti predajú viac leteniek/miest, než sa v lietadle reálne nachádza. Jednoducho dúfajú, že sa na let niektorí z cestujúcich nedostavia... Na čo máte nárok, ak vám letecká spoločnosť odoprie nástup na palubu lietadla, sa môžete dočítať tu → https://vasenaroky.sk/letecka-doprava/odopretie-nastupu-na-palubu-lietadla.
  • Čím viac cestujeme, tým viac sa letecké spoločnosti snažia navýšiť počet miest na jednotlivých letoch. Práve preto došlo za posledných niekoľko rokov napríklad k viditeľnému zmenšeniu priestoru na nohy. V poslednej dobe sa dokonca objavili informácie, že niektoré spoločnosti uvažujú nad zavedením lietadiel, kde by cestujúci po celé trvanie letu len stáli. Čo vy na to? Priplatili by ste si radšej za možnosť sedieť alebo by ste ušetrili pár eur a obetovali zvýšený komfort počas letu? Dajte nám vedieť napríklad na našich sociálnych sieťach.

  • Jedlo na palube – niektorí si možno už ani teplé jedlo a nápoje na palube počas krátkych alebo nízkonákladových letov nepamätajú, ale verte, že občerstvenie na palube bývalo kedysi štandardom.

  • Letenky z cestovnej kancelárie? – viete si dnes ešte vôbec predstaviť, že by ste si letenky chodili kupovať do cestovnej kancelárie? V minulosti to tak skutočne fungovalo. Jednoducho ste prišli do cestovnej kancelárie a vybrali ste si z dostupnej ponuky leteniek. V dnešnej dobe existuje veľa webových stránok, kde si môžete letenku nielen vybrať a kúpiť, ale tiež porovnať najrôznejšie parametre, ktoré pre vás môžu byť pri výbere letenky určujúce. Napríklad ceny jednotlivých ponúk, počet prestupov, doba strávená na letisku medzipristátia atď.

  • Bežné služby za príplatok – k jednej z najnovších zmien patrí bezpochyby „príplatok“ za služby, ktoré boli predtým v cene letenky. Najčastejšie sa jedná o batožinu a výber sedadiel. Niektoré nízkonákladové spoločnosti vyradili z ceny letenky tiež druhú, malú príručnú batožinu.

  • Online check-in a e-ticket – výraznou zmenou, ktorou sa nielen letecké spoločnosti, ale aj letiská snaží znížiť náklady, je tzv. online check-in, prípadne self-service check-in, čo jednoducho znamená, že sa cestujúci odbaví sám, a to buď online z pohodlia domova alebo priamo z letiska pomocou špeciálnych kioskov. Táto služba nahrádza často dlhé čakanie v rade k pultom so zamestnancami.
  • E-ticket bol síce zavedený už dávno, mnoho cestujúcich ho ale nevyužívalo. Až v súčasnosti sa jedná o čoraz obľúbenejšiu službu, ktorá robí z lietania takmer online službu – od výberu a nákupu leteniek, cez online check-in až po e-ticket. Všetko teda môžete mať jednoducho online vo svojom mobilnom telefóne a vždy pri sebe.

  • Ceny leteniek – so všetkými vyššie spomínanými zmenami je úzko spojená cenová dostupnosť leteniek, ktorá sa zmenila naozaj výrazne. Zatiaľ čo predtým sa lietanie považovalo za službu, ktorú si môžu dovoliť len niektorí, dnes je lietanie častokrát tou najdostupnejšie alternatívou a ceny v rámci Európy sa bežne pohybujú v rádoch desiatok eur. Za túto dostupnosť však „platíme" zníženým komfortom.

CENA vs. KOMFORT

Je pre vás dôležitejšia cena letenky, pričom sa zaobídete bez jedla na palube, pôjdete len s príručnou batožinou a oželiete nepohodlné sedenie, alebo by ste si radšej priplatili za letenku s väčším komfortom pri cestovaní? Dajte nám vedieť váš názor.

  • Finančné odškodnenie za problémový let – v roku 2004 zaviedla Európska únia a Rada EÚ nariadenie (ES) č. 261/2004, podľa ktorého majú cestujúci nárok na kompenzáciu 250-600 € pri oneskorenom, zrušenom alebo inak skomplikovanom lete. Túto kompenzáciu si môžete nárokovať spätne až 2 roky! Využiť môžete formulár tu → https://pripady.vasenaroky.sk/zadat-pripad/. Všetko sa navyše rieši online a elektronicky, takže môžete voľne nadviazať na trend v leteckej doprave, kde máte všetko vo vašom mobilnom telefóne, teda od letenky až po prípadné finančné odškodnenie.